Szanowni Pacjenci informujemy, że zasady elektronicznego sprawdzania ubezpieczenia z możliwością złożenia oświadczenia (eWUŚ) obowiązują od 1 stycznia 2013 r.
Dzięki systemowi eWUŚ
” do skorzystania z bezpłatnego leczenia wystarczy jedynie numer PESEL i dowód tożsamości (dowód osobisty, paszport, prawo jazdy, lub legitymacja szkolna w przypadku osób, które nie skończyły 18 roku życia).
W przypadku dzieci młodszych niż trzy miesiące, które nie mają jeszcze numeru PESEL, rodzice podają swój własny.„
Od 1 stycznia 2013 r. prawo do świadczeń opieki zdrowotnej będzie potwierdzane elektronicznie – dzięki systemowi eWUŚ. Dlatego też w bazie NFZ powinny być aktualne dane o ubezpieczonych i członkach ich rodzin.
ZUS przekazuje do NFZ dane z dokumentów ubezpieczeniowych otrzymanych od płatników składek. Błędne lub nieaktualne dane w bazach ZUS i NFZ mogą więc skutkować komplikacjami przy rejestrowaniu się u lekarza. Dlatego zarówno sami ubezpieczeni, jak i płatnicy składek (pracodawcy, przedsiębiorcy, itp.) powinni sprawdzić, czy do ZUS przekazane zostały poprawne dane o okresach ubezpieczenia zdrowotnego oraz o członkach rodzin ubezpieczonych.
Ubezpieczeni
Ubezpieczeni powinni sprawdzić, czy przekazali swojemu płatnikowi składek informacje o członkach rodziny, niezbędne do złożenia prawidłowych zgłoszeń lub wyrejestrowań, a w szczególności o:
• uzyskaniu tytułu do ubezpieczenia zdrowotnego (np. po podjęciu zatrudnienia, rejestracji jako osoba bezrobotna, rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej, itp.),
• ukończeniu kształcenia przez pełnoletnie dziecko,
• ukończeniu 26 lat przez dziecko, nawet jeśli nadal się kształci, chyba że posiada orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności lub innym traktowanym na równi.
W celu weryfikacji danych warto zarejestrować się na portalu http://www.pue.zus.pl i sprawdzić, czy dane zewidencjonowane na koncie w ZUS są poprawne. Ewentualne nieprawidłowości najlepiej w pierwszej kolejności wyjaśnić ze swoim płatnikiem składek.
Płatnicy składek
Warto, aby płatnicy składek zwrócili uwagę na prawidłowość danych o ubezpieczonych oraz o członkach ich rodzin, przekazywanych do ZUS. Często zdarza się, że nie został wyrejestrowany członek rodziny ubezpieczonego, gdy:
• został wyrejestrowany ubezpieczony, który go zgłosił,
• członek rodziny ukończył 26 lat (o ile nie posiada orzeczenia o znacznym stopniu niepełnosprawności lub innym traktowanym na równi),
• pełnoletni członek rodziny ukończył naukę,
• członek rodziny (dziecko, małżonek, itp.) uzyskał tytułu do ubezpieczenia zdrowotnego (po podjęciu pracy, uzyskania statusu bezrobotnego, rozpoczęcia działalności gospodarczej, itp.).
Prosimy więc o sprawdzenie dokumentacji ubezpieczeniowej oraz wyjaśnienie z ubezpieczonymi wszystkich wątpliwości. Gdyby okazało się, że nie zgłoszono lub nie wyrejestrowano ubezpieczonego albo członków jego rodziny mimo takiej konieczności, prosimy o pilne spełnienie tego obowiązku. Prosimy również przypomnieć ubezpieczonym o aktualizacji informacji dotyczących członków rodziny. Warto też zarejestrować się na portalu pue.zus.pl i na bieżąco sprawdzać dokumenty ubezpieczeniowe przekazane do ZUS – mówi Ewa Kosowska, dyrektor Departamentu Ubezpieczeń i Składek w Centrali ZUS.
Informacje o Elektronicznej Weryfikacji Uprawnień Świadczeniobiorców (eWUŚ), znaleźć można na stronie internetowej NFZ: http://www.nfz.gov.pl